O viata sanatoasa

Cum sa ne alimentam sanatos din copilarie la menopauza

sanatate in bucate

In zilele noastre este foarte important sa stim ce alimente sa consumam pentru a ne mentine sanatosi si tineri cat mai mult timp cu putinta. Tocmai de aceea si gatitul a devenit o arta din care alegerea alimentelor este factorul principal cel mai de pret care o compune.

Trebuie sa tinem cont de numarul caloriilor ingerite caci acestea sunt deosebit de importante in anumite perioade ale vietii nostre.

In timpul sarcinii si al alaptarii, in copilarie, in adolescenta, la menopauza si la batranete riscul de deficiente nutritionale creste, fapt pentru care si recomandarile alimentare sunt diferite in functie de varsta, activitate fizica, etc.

Caloriile consumate zilnic trebuie sa provina din carbohidrati in proportie de 45-60%, din proteine 12-18% si din grasimi 25-35%, chiar daca urmam o dieta trebuie sa ne asiguram ca aceste substante nutritive nu lipsesc din alimentatia noastra ( de aici si recomandarea unei diete sanatoase si echilibrate auzita la tv).

Sa vedem deci cateva sfaturi utile despre cum sa ne alimentam sanatos - din copilarie la menopauza: 

  1. In timpul sarcinii, necesarul de proteine, calciu, fier, acizi grasi esentiali, acid folic si apa cresc in aceasta perioada din viata femeii si trebuie sa fim atente sa-l acoperim. Prin urmare este esential sa consumam in mod regulat peste, carne slaba, oua, lapte si produse lactate, fructe si legume cat mai diversificate.
  2. In schimb in perioada de alaptare cerintele nutritionale sunt chiar mai ridicate decat cele din timpul sarcinii si tocmai de aceea trebuie sa urmezi un regim alimentar variat, bogat in apa, peste, lapte si produse lactate, fructe si legume proaspete.
  3. Copiii nu ar trebui niciodata sa "sara" peste micul dejun si ar trebui sa aiba o gustare la mijlocul diminetii si una la mijlocul dupa-amiezii astfel incat sa nu ajunga infometati la masa. Ei trebuie sa consume fructe si legume proaspete de 5 ori pe zi, trebuie sa dedice cel putin o ora pe zi activitatii fizice ( mersul pe jos ori joaca in parc/aer liber de exemplu) si nu trebuie sa exagereze cu dulciurile, bauturile carbogazoase si alimentatia de tip fast-food.
  4. Adolescentii insa trebui sa evite diete dezechilibrate intrucat, de cele mai multe ori, exclud grupuri de alimente importante cum ar fi carnea, pestele si produsele lactate. Mai ales fetele trebuie sa acopere necesarul de fier si calciu critic la aceasta varsta.
  5. La menopauza insa nu trebuie exagerat cu laptele si branza, crezand ca ajuta la intarirea oaselor. Desigur, acestea ar trebui sa fie consumate dar cu moderatie si de preferat cele cu cel mai mic continut de grasimi si sare. Laptele si iaurtul nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica si este foarte bine sa se faca abuz de fructe si legume proaspete in fiecare zi, iar in timpul liber este recomandata multa activitate fizica ( de preferat in aer liber).
  6. Cat despre persoanele la o varsta mai inaintata, acestea trebuie sa-si asigure o dieta variata si apetibila alegand alimente in baza sistemului masticator facilitand astfel procesul digestiv. Alimentatia trebuie impartita de mai multe ori pe parcursul zilei, incepand cu un bun mic dejun. De recomandat este reducerea consumului de grasimi de origine animala si de preferat pe cele de peste, produse lactate si carne slaba. Nici la aceasta varsta nu trebuie exagerat cu branzeturile ( binevenit este insa consumul de lapte si iaurt), este de asemenea recomandat consumul ridicat de fructe si legume proaspete. A se prefera leguminoasele in locul carnii si a nu se exagera cu adaosul de sare in bucate.
Viata lunga si frumoasa cu alimetatie sanatoasa tuturor!

Like